Sterk Westerkwartier aan de landelijke politiek in Den Haag

Elke Regio Telt, zeker het Hart van het Noorden, oftewel het Sterke- Westerkwartier!
Waar is het spannend? Of kabbelen we maar wat voort in Nederland?…. We zien een hoop problemen op ons afkomen, waarvan veel vanuit ‘Den Haag’. We leven nu kort na de landelijke verkiezingstijd en we zien het alweer. Een duidelijke verkiezingsuitslag, maar daadkrachtig samen aan de slag? Helaas weer een hoop gekibbel, terwijl we allemaal gewoon een slagvaardig landsbestuur willen hebben. Voor ons staat het belang van onze inwoners, organisaties, verenigingen en ondernemers voorop en centraal. Met het fantastische rapport ‘Elke Regio Telt’ in de hand zal er niet meer geld van Noord naar Zuid, van klein naar groot en van het platteland naar (Rand)stad gaan. Alle landelijke politici knuffelden het rapport dood voor de verkiezingen, maar wij hopen dat het vertrouwen van onze inwoners niet weer beschaamd wort bij een nieuw coalitieakkoord en er duidelijke afspraken komen waar afdoende geld naar onze gemeente gaat, wat tenslotte wel het dichtst bij de inwoners staande overheidsorgaan is.
Het gemis aan landelijke slagkracht, uitvoeringskracht en ambities ziet de gemeente Westerkwartier fors in de weg. Waar we hier in het Westerkwartier een solide basis leggen qua voorspelbaarheid, betrouwbaarheid en stabiliteit maakt men er in ‘Den Haag’ helaas een potje van. Men blijft inzetten op ‘Groot, groter grootst’ terwijl dit inmiddels bewezen niet beter is. Het Westerkwartier is en blijft groots in kleinschaligheid.
Ook in 2024 blijven we weer kritisch kijken naar iedere regel, regeling, belemmering die we als raad dan wel college opleggen, het liefst weten we veel te schrappen om het makkelijker te maken voor onze inwoners, ZZP’-ers, verenigingen, stichtingen, boeren en midden- en kleinbedrijf. Wonen is en blijft een hoofdissue. Blij zijn we dan ook dat er voortvarend gewerkt wordt naar woonplannen voor alle van onze 41 kernen. Hierbij kunnen we het niet iedereen naar het zin maken, maar we moeten blijven werken aan het goed meenemen van onze inwoners bij de nieuwbouwplannen. In Nederland moet –of we er nu blij mee zijn of niet- per jaar ongeveer een stad als Deventer bijgebouwd worden. In het Westerkwartier willen we dat onze inwoners ook in de toekomst in onze gemeente en vaak in de eigen kernen kunnen blijven wonen van jong tot oud. Hiervoor kunnen we niet voortvarend genoeg blijven inzetten op extra woningen. Alleen het is niet alleen het stapelen van stenen, maar veel meer het verder bouwen aan onze mooie Westerkwartierse samenleving. Samen bouwen aan een nog Sterker Westerkwartier! Op de foto een gedeelte van onze steunfractie en bestuur in het mooie Coulissenlandschap.
Sterk Westerkwartier
