‘Elke week er alles aan doen om te winnen’

Oldekerk
Oldekerk
Sport

NIEKERK – Bij de vv Niekerk staat dit seizoen een nieuwe trainer aan het roer, maar voor de club is het zeker geen nieuw gezicht. Zijn naam is Maurice de Wind (33) en hij woont in Oldekerk. Hij voetbalde in de jeugd bij Niekerk en ook in de senioren, waarbij hij ook uitkwam in de voormalige zondag-afdeling van de club. Het trainersvak ving al aan toen hij op 15-jarige leeftijd jeugdteams bij vv Niekerk ging trainen. Dat vond hij zo leuk, dat hij de T3 ging volgen en later de TC2. In het maatschappelijk leven koos hij voor de opleiding Sport en Bewegen en werd hij sportdocent aan het Dr. Nassau College in Gieten. 

Eerder dit jaar sloot hij een periode van maar liefst 11 seizoenen af als jeugdtrainer bij GVAV-Rapititas. Hij vond het tijd om de stap naar Hoofdtrainer te gaan maken en toen in de wintertop bleek dat ‘zijn’ Niekerk vrijkwam, ontstond er over en weer interesse. Het zegt iets over de groei en ambitie van Maurice. Na een aantal goede gesprekken binnen de club, werd er een contract voor het komende seizoen overeengekomen. Maurice heeft het eerste elftal van Niekerk regelmatig zien spelen en heeft daardoor een redelijk compleet beeld van de mogelijkheden. 

De club heeft de ambitie om terug te keren naar de 3e klasse en die ambitie heeft Maurice zeker ook. Hij realiseert zich daarbij dat promotie afdwingen geen eenvoudige opgave is. De selectie van Niekerk is redelijk intact gebleven. Tom Guikema is verkast naar VEV ’67, maar daar staat tegenover dat de ervaren Renze Dijk na zijn verhuizing naar Niekerk, zich als nieuw lid heeft aangemeld. Zijn ervaring, welke hij zowel in als buiten het veld op een hoger niveau bij VEV ’67 heeft opgedaan, is een welkome toevoeging volgens Maurice. Brian Wiersma scheurde helaas aan het einde van het afgelopen seizoen een kruisband af en hem wacht daardoor een operatie en een lang hersteltraject. Niekerk beschikt over een aantal veelbelovende talenten en het lijkt Maurice zeker toevertrouwd om die spelers te helpen bij hun verdere ontwikkeling. 

Maurice blikt als volgt vooruit op zijn dienstverband en het nieuwe seizoen: ‘Ik speel het liefst aanvallend en attractief voetbal. Het gaat tenslotte om het scoren van doelpunten. Ik hecht daarbij aan een goede relatie met mijn spelers, zoals ik dat ook nastreef met mijn leerlingen op school. Dat houdt overigens ook in dat ik streng kan zijn als het nodig is. De gesprekken met de beleidsbepalers binnen de club en de spelers van de selectie zijn open en transparant verlopen. We gaan vol vertrouwen met elkaar het nieuwe seizoen in. Dat seizoen zal voor mij geslaagd zijn, als we na afloop daarvan vast kunnen stellen dat we met elkaar beter zijn geworden, er conditioneel goed op staan en zo hoog mogelijk zijn geëindigd. Ik verwacht van de hele selectie dat ze er elke week alles aan gaan doen om te winnen. Ik verwacht dat we dan om de prijzen mee kunnen doen, waarbij ik vooral concurrentie verwacht van HFC ’15, Fc. Grootegast en ODV. De kracht van sommige nieuwe clubs is niet echt bekend en ook lastig in te schatten. Maar het is hoe dan ook een sterke competitie en daarmee niet alleen een pittige, maar ook een hele mooie uitdaging.

UIT DE KRANT