Jan van der Veen - Stichting Dorpsbelangen NOF

Stichting Dorpsbelangen NOF - Jan van der Veen
‘In 2007 ben ik in Oldekerk komen wonen. Ik besloot in 2008 om mij als penningmeester aan te melden bij Stichting Dorpsbelangen Niekerk Oldekerk en Faan. In de afgelopen veertien jaar heb ik mooie initiatieven en plannen mogen realiseren. Het grootste spektakel van het jaar voor NOF (Niekerk, Oldekerk, Faan) is toch wel de feestweek. Dat kenmerkt ons dorp, gezellig feesten met elkaar. Als penningmeester binnen Dorpsbelangen houd ik mij vooral bezig met het bewaken van ons budget. We werken nu aan een dorpsvisie voor de komende vijf jaar. Vooral de veiligheid voor schoolkinderen nemen we hierin mee. Er zijn voor ons gevoel te weinig zebrapaden of ze worden genegeerd. De doorgaande weg van Sebaldeburen naar Zuidhorn is vaak een racebaan en onveilig voor overstekers. We kijken naar opties om dit te verbeteren. Samen met de gemeente Westerkwartier voeren wij gesprekken. We brengen ze op de hoogte van de situatie. De reden dat ik iets wilde betekenen voor stichting Dorpsbelangen? Ik wilde de mensen graag leren kennen. De jaren hebben mij inmiddels geleerd dat de inwoners mij beter zijn gaan kennen dan ik de inwoners. We zijn een hechte dorpsgemeenschap. De mensen kijken om naar elkaar, zijn erg betrokken bij dorpsplannen en organiseren vele activiteiten. Dat heb ik niet eerder mee mogen maken in een dorp. Je voelt je hier enorm welkom. Naast Dorpsbelangen ben ik te vinden als scheidsrechter bij het volleyballen en al meer dan vijfentwintig jaar ben ik penningsmeester van de FNV-afdeling Westerkwartier/Noordenveld. De medebestuursleden zien mij als betrouwbare schakel. Mijn bescheidenheid helpt ook wel mee. Volgend jaar zijn we als Stichting Dorpsbelangen van plan een groot feest te organiseren. We bestaan dan zestig jaar en dat zullen de inwoners merken ook. We denken erover na om een grote feesttent te regelen met artiesten uit de dorpen/regio. Wij, bewoners van NOF, houden wel van een feestje. Ik bekijk het graag van afstand. Tijdens de feestweek ben ik als verkeersregelaar drukdoende met het verkeer leiden. Ik geniet dan van de gezelligheid en de vrolijke menigte die de feestweek weten te vinden. En onze feestweek is niet alleen voor onze streek, maar voor iedereen. Al vliegen de entreekaarten wel snel de deur uit!’

