Hengel uit en vissen maar

ZUIDHORN - Afgelopen zaterdag vond de eerste echte jeugdviswedstrijd plaats van Hengelclub Noordhorn in de nieuwe opzet van het bestuur. De wedstrijd stond niet alleen in het teken van sportief vissen, maar sloot ook aan bij de doelstellingen van Sportvisserij Nederland: de jeugd betrekken bij de hengelsport, leren omgaan met natuur en vis, en vooral plezier beleven aan vissen.
Er hadden zich van tevoren twaalf jeugdleden aangemeld, maar op de dag zelf verschenen er spontaan nog twee extra deelnemers. Uiteraard waren ook zij welkom en werd de groepsindeling ter plekke aangepast. In totaal deden dus veertien enthousiaste jeugdvissers mee.
De wedstrijd vond plaats op de nieuwe vissteigers aan de Zonstraat in Zuidhorn, herkenbaar aan de vlaggen van de vereniging. De vissers werden verdeeld over vier groepen, die elk drie keer 25 minuten visten, met telkens één groep pauze. Die pauzes werden gebruikt om van steiger 3 terug te lopen naar 1, zodat iedereen alle visplekken kon ervaren.
De ochtend begon met een welkomstwoord van voorzitter Barry Kooy, waarna klokslag 09:00 uur het startsein werd gegeven. Er werd fanatiek gevist en al snel vlogen de eerste vissen op de kant. De vangsten waren op Steiger 1 duidelijk het beste – wellicht niet toevallig, want een van de bestuursleden had daar extra gevoerd. Toch werd de grootste vis van de dag, een prachtige brasem van 50 cm, gevangen vanaf Steiger 2 door Pim Griffioen, het jongste lid van de club. Hij kreeg hulp van Henk Medema, het op één na oudste lid en vrijwilliger van de hengelclub, om de vis veilig aan de kant te krijgen.




