Geert Zijlstra houdt blog bij tijdens coronavirus

STREEK – Nederland zit
al twee weken deels ‘op slot’. Scholen en kinderopvangcentra zijn dicht,
horecagelegenheden moeten noodgedwongen hun deuren sluiten en ook sporten bij
sportclubs en fitnesscentra is niet langer geoorloofd. Ook werken veel mensen
deze weken thuis, om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Eén
van hen is Geert Zijlstra, verhalenverteller en muzikant in het Westerkwartier.
Dagelijks schrijft hij een blog over de huidige situatie in Nederland én het
Westerkwartier. Deze zijn op onze online kanalen te lezen. Tevens staat er
wekelijks één blog in de papierenversie van de Streekkrant en De Krant. Vandaag
kijkt hij terug op de tweede week ‘thuiswerken’.
Ik
merk bij veel mensen dat het ‘thuiszitten’ gaat vervelen. Ik heb daar nog
totaal geen last van. Druk met mijn werk, het schrijven van stukjes en tussen
de bedrijven door de tuin in. Ik zit te wachten op een klein miezerbuitje, die
de ‘kleikloeten’ wat milder maakt.Wethouder Westra riep vorige week op om hem te bestoken met ideeën om de
kunst- en cultuur een verbindende rol te laten vervullen in deze bijzonder
tijden. Ik heb hem getipt om een website te lanceren, waar jong en oud hun
gevoelens kunnen tonen in de vorm van bijvoorbeeld een gedicht, verhaal, muziek
of een foto. ‘Emotie moet der uut!’, zei kunstenaar en muzikant Gert Sennema
jaren geleden al. De website kan na de Coronaperiode mooi in gebruik blijven
als de Westerkwartier Cultuur Agenda en als naslagwerk, om terug te kijken op
deze bewogen tijd. Ik hoor uit betrouwbare bron dat de domeinnaam al is
vastgelegd en dat er een redactie in voorbereiding is. Ik houd je op de hoogte.
In het midden van de week waren de signalen tegenstrijdig. China is
optimistisch, maar in New York loopt de zaak volledig uit de klauwen. Trump en
ander wereldleiders hebben de zaak een beetje weggelachen en zitten nu met veel
patiënten en een economische uitdaging. IC’s lopen vol en het aantal
overlijdens loopt langzaam maar zeker op.In het Westerkwartier zijn er
ook slachtoffers, maar de drukte op straat en in de winkels is gering en de
maatregelen van de overheid worden goed opgevolgd. Ard van der Tuuk hoeft nog
niet in te grijpen en de tanks kunnen in de kazerne van Marnehuizen blijven, om
de nieuwe bezoekers te bewaken.Afscheid is er in ruime mate. Niet alleen van Corana-slachtoffers en
Liesbeth List, maar ook van ‘De Wereld Draait Door’. Matthijs van Nieuwkerk
wilde groots stoppen, maar door Corona liep dat allemaal anders. De laatste
weken een klein intiem programma, dat veel indruk maakte. Het programma is
belangrijk geweest voor de kunst en de humor, met zijn aandacht voor nieuwe
muziek, boeken en comedians. Ik ben benieuwd met welk programma Matthijs weer
terug komt. Afgelopen vrijdag had ik de eerste virtuele borrel met collega’s. Het is
behelpen natuurlijk en ik verlang nu al naar een middagje op het terras met
mijn collega’s, als alles over is. Dat zou best wel eens nog twee maanden
kunnen duren en dat geeft de bouwvakkers, die met de verbouwing van ons kantoor
in melkfabriek ‘de Ommelanden’ zijn, ruim de tijd.De komende week ‘fingers-crossed’. Kijken welke maatregelen de regering
dinsdag kenbaar maakt en hopen dat de zorg stand houdt en we genoeg bedden,
mondkapjes en hoop bij elkaar kunnen sprokkelen om het virus te verslaan.



