Geert Zijlstra houdt blog bij tijdens coronavirus

Afbeelding
live blog coronavirus

STREEK – Nederland zit al twee weken deels ‘op slot’. Scholen en kinderopvangcentra zijn dicht, horecagelegenheden moeten noodgedwongen hun deuren sluiten en ook sporten bij sportclubs en fitnesscentra is niet langer geoorloofd. Ook werken veel mensen deze weken thuis, om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen. Eén van hen is Geert Zijlstra, verhalenverteller en muzikant in het Westerkwartier. Dagelijks schrijft hij een blog over de huidige situatie in Nederland én het Westerkwartier. Deze zijn op onze online kanalen te lezen. Tevens staat er wekelijks één blog in de papierenversie van de Streekkrant en De Krant. Vandaag kijkt hij terug op de tweede week ‘thuiswerken’. 

Ik merk bij veel mensen dat het ‘thuiszitten’ gaat vervelen. Ik heb daar nog totaal geen last van. Druk met mijn werk, het schrijven van stukjes en tussen de bedrijven door de tuin in. Ik zit te wachten op een klein miezerbuitje, die de ‘kleikloeten’ wat milder maakt.Wethouder Westra riep vorige week op om hem te bestoken met ideeën om de kunst- en cultuur een verbindende rol te laten vervullen in deze bijzonder tijden. Ik heb hem getipt om een website te lanceren, waar jong en oud hun gevoelens kunnen tonen in de vorm van bijvoorbeeld een gedicht, verhaal, muziek of een foto. ‘Emotie moet der uut!’, zei kunstenaar en muzikant Gert Sennema jaren geleden al. De website kan na de Coronaperiode mooi in gebruik blijven als de Westerkwartier Cultuur Agenda en als naslagwerk, om terug te kijken op deze bewogen tijd. Ik hoor uit betrouwbare bron dat de domeinnaam al is vastgelegd en dat er een redactie in voorbereiding is. Ik houd je op de hoogte. In het midden van de week waren de signalen tegenstrijdig. China is optimistisch, maar in New York loopt de zaak volledig uit de klauwen. Trump en ander wereldleiders hebben de zaak een beetje weggelachen en zitten nu met veel patiënten en een economische uitdaging. IC’s lopen vol en het aantal overlijdens loopt langzaam maar zeker op.In het Westerkwartier zijn er ook slachtoffers, maar de drukte op straat en in de winkels is gering en de maatregelen van de overheid worden goed opgevolgd. Ard van der Tuuk hoeft nog niet in te grijpen en de tanks kunnen in de kazerne van Marnehuizen blijven, om de nieuwe bezoekers te bewaken.Afscheid is er in ruime mate. Niet alleen van Corana-slachtoffers en Liesbeth List, maar ook van ‘De Wereld Draait Door’. Matthijs van Nieuwkerk wilde groots stoppen, maar door Corona liep dat allemaal anders. De laatste weken een klein intiem programma, dat veel indruk maakte. Het programma is belangrijk geweest voor de kunst en de humor, met zijn aandacht voor nieuwe muziek, boeken en comedians. Ik ben benieuwd met welk programma Matthijs weer terug komt. Afgelopen vrijdag had ik de eerste virtuele borrel met collega’s. Het is behelpen natuurlijk en ik verlang nu al naar een middagje op het terras met mijn collega’s, als alles over is. Dat zou best wel eens nog twee maanden kunnen duren en dat geeft de bouwvakkers, die met de verbouwing van ons kantoor in melkfabriek ‘de Ommelanden’ zijn, ruim de tijd.De komende week ‘fingers-crossed’. Kijken welke maatregelen de regering dinsdag kenbaar maakt en hopen dat de zorg stand houdt en we genoeg bedden, mondkapjes en hoop bij elkaar kunnen sprokkelen om het virus te verslaan.

UIT DE KRANT