Ondanks regen en modder gaat vijfde editie van SOA door: ‘Het is een soort Woodstock-idee’

SURHUIZUM - Surhuizum werd afgelopen weekend weer omgetoverd tot een heus rock- en metalwahalla. Voor de vijfde keer werd het festival georganiseerd op het weiland. Hoewel de weersvoorspellingen geen regen hadden voorspeld, bleek het in de praktijk anders. Door de hevige buien was het gehele terrein gevuld met modder en waterplassen. ‘Het is een soort Woodstock-idee’, zegt secretaris Eerde Jan Postma.
‘Vrijdagavond hadden we 1800 kaarten verkocht’, vertelt Postma. ‘Maar door het weer hoopten we dat er misschien 100 man zou komen.’ Uiteindelijk waren er 600 bezoekers op het festivalterrein. ‘Het is een soort gun-factor. We merkten bijvoorbeeld ook dat mensen veel fooi gaven en dat ze het statiegeld voor de bekers niet terug wilden. Ook zijn er vanochtend vrijwilligers geweest die stro over het terrein hebben uitgestrooid. Met elkaar maken we er wat van.’ Hoewel een groot deel van de bezoekers onder de horecatent luistert naar de verschillende bands, zijn er ook een aantal diehards die buiten in de regen staan te luisteren. Roos Zwart is er een van. ‘We zijn hier vanuit Haarlem naartoe gekomen’, vertelt ze. ‘Mijn vriend is namelijk fan van de muziek.’ Waarom ze niet ook overdekt staat? ‘Je moet hier toch van genieten in de regen, en niet als een watje in de tent staan’, zegt ze met een lach. ‘Het zou pas echt leuk worden als mensen zouden gaan buikschuiven.’






















