‘Ik vind de verbinding tussen de mens en de natuur interessant’ Een kijkje in het atelier van kunstenaar Heleen Kater

Afbeelding
Foto:
actueel

BURUM - Met was, klei of gips maakt kunstenaar Heleen Kater levensechte mensfiguren vanuit haar atelier aan huis. Een aantal van deze beelden staan tentoongesteld in galerie Autrevue in Oranjewoud. Ze maakte ook het kunstwerk ‘Mienskiep’’ waar ze alle 517 inwoners van het dorp waar ze woont, Burum, in brons heeft gegoten. Het is te bewonderden aan de Herestraat in het centrum van het dorp. ‘Ik haal mijn inspiratie uit alles om mij heen. De natuur, persoonlijke ontwikkelingen, maar ook de actualiteit’, begint Kater.

Haar passie om creatief bezig te zijn begon als klein meisje, vertelt ze. ‘Ik was altijd bezig met kleien, knutselen, schilderen, breien, naaien, alle creatieve uitingen eigenlijk.’ Het is dan ook niet gek dat ze na de Bibliotheek Academie te hebben afgerond, doorgaat naar de Klassieke Academie van Beeldhouwkunst in Groningen. Inmiddels heeft ze een eigen atelier aan huis waarin ze kan werken aan haar beelden. Om haar heen staan figuren in verschillende formaten: van kleine wassen beeldjes tot een levensgroot gipsen beeld. ‘Het begint allemaal bij een idee wat je vervolgens wilt vertalen naar beeld.’ Kater wijst naar een armatuur: een ‘schets’ gemaakt van draad en houten stokjes, waar vervolgens met was overheen geboetseerd gaat worden. ‘Ik maak de figuren altijd eerst in het klein, als een soort proef. Dan kan ik zo kijken of ik de houding goed vind en of het is geworden zoals ik in mijn hoofd had.’ Ze pakt het beeld ‘Liefdesbrief’ erbij. Het is een vrouwfiguur die in haar handen een bord vasthoudt met daarop een groot hart. ‘Ik kreeg het idee door de protesten die zich op dat moment afspeelden. Dus de jongeren voor het klimaat, de gele hesjes en natuurlijk ook tijdens de coronaperiode waar mensen met borden aan het protesteren waren’, blikt Kater terug. ‘Als je kijkt waarom mensen protesteren dan is dat vaak omdat ze ergens met hart en ziel voor staan. Je kan er dan met een gestrekt been ingaan, maar je kan het ook vanuit liefde doen.’ Het beeld staat naast Betula IV, een bronzen mensfiguur waarvan de haren van hout zijn gemaakt. ‘Ik vind de verbinding tussen de mens en de natuur interessant, want met de natuur gaan we niet altijd even netjes om. Dat heb ik hier uitgebeeld door de haarbos van hout te maken. Hout is vergankelijk, net zoals de natuur. Het brons is dat niet, wat de hardheid van de mens uitbeeld.’ In het atelier staat ook een gipsen werk van een jongetje dat een varkentje vasthoudt. Beiden hebben een grote lach. ‘Ik vind de relatie tussen mens en dier ook heel mooi’, begint Kater. ‘Aan de ene kant houden we van onze dieren, maar gebruiken we ze ook voor vlees en melk. Dat creëert een soort spanningsveld. Het jongetje en het biggetje zijn beiden nog klein en moeten nog opgroeien. Alleen zien we het biggetje toch als voedsel en niet als huisdier.’ Alsof hij het heeft gehoord, komt de zwarte kat van de familie het atelier binnen en nestelt zich tussen de beelden. Is het een uitgekomen droom om zo bezig te kunnen zijn? Kater denkt even na. ‘Ik doe werk waarvan ik blij word in een eigen ruimte en mensen kunnen ook nog eens waarderen wat ik doe. Dus ik zou zeggen van wel.’ Meer informatie over Kater is te vinden op www.heleenkater.nl.

UIT DE KRANT